Een goede recruitment website is essentieel voor een werkgever om voldoende passende sollicitanten aan te trekken om aan de wervingsvraag te voldoen in de competitieve arbeidsmarkt.
Match42 helpt werkgevers bepalen wat de vereisten aan de recruitmentsite zijn en welke oplossingen hier het beste op aansluiten. Hier vind je alle informatie om een goede werken-bij of recruitment website te (laten) maken.
Dit lees je in deze introductie:
- Wat is een werken-bij-website?
- Waarom een werken-bij website?
- Werken-bij website of werken-bij pagina?
- Wat moet er op een werken-bij website staan?
- Wat kost een werken-bij website?
- Eisen recruitmentsite
Wat is een werken-bij-website?
Een werken-bij website is een pagina of website waarop informatie te vinden is over carrièremogelijkheden en het werken bij een werkgever. Ook wel corporate recruitmentsite genoemd.
Voor de werkgever is de recruitmentsite een platform om potentiële nieuwe medewerkers aan te trekken. Voor werkzoekenden is het de plek waar vacatures gevonden kunnen worden en alle informatie om te bepalen of de werkgever een werkgever is waar ze bij willen werken.
Waarom een werken-bij website?
Een eigen recruitment website van een werkgever biedt een centrale plek om direct kandidaten aan te trekken en te overtuigen om te solliciteren.
Met een eigen werken-bij site kan alle benodigde ruimte genomen worden om een transparant beeld van het werken bij de werkgever te geven. De werken-bij pagina’s kunnen optimaal ingericht worden om visueel aantrekkelijk te zijn en gebruiksvriendelijk. Met een eigen werken-bij website of pagina kan het onderscheid gemaakt worden in de competitieve arbeidsmarkt.
Een eigen werken-bij geeft de mogelijkheid recruitmentproces te verbeteren door het bieden van flexibiliteit, zichtbaarheid, vindbaarheid, visuele aantrekkelijkheid en gebruiksvriendelijkheid op een centrale plek.
Werken-bij website of werken-bij pagina?
Een recruitment website kan uit enkele pagina’s bestaan binnen de bedrijfswebsite, uit een volledige op zichzelf staande website specifiek op recruitment gericht en alles er tussenin.
Met een werken-bij pagina of meerdere werken-bij pagina’s worden meestal pagina’s binnen de bedrijfswebsite en omgeving bedoeld. Een enkele pagina met informatie over het werken bij de werkgever en enkele vacatures.
Een werken-bij website is een volledige losstaande website, vaak met meer vacatures en informatiepagina’s. De werken-bij website staat vaak op een subdomein (bijvoorbeeld banen.bol.com) of een eigen domein (bijvoorbeeld werkenbijns.nl).
Of je één of meerdere pagina’s voor werken-bij site nodig hebt of een uitgebreide losstaande website is onder andere afhankelijk van het aantal vacatures, de grootte van het bedrijf, de eisen aan en doelen van de recruitmentsite.
Bepaal eerst wat er nodig is om vervolgens te bepalen welke oplossingen de beste oplossingen zijn voor jouw recruitmentproces.
Wat moet er op een werken-bij website staan?
Op een corporate recruitment website staan vacatures, sollicitatiemogelijkheden en informatie over het bedrijf en het werken bij het bedrijf.
De werken-bij site is de plek waar kandidaten de benodigde informatie kunnen vinden over openstaande vacatures, de werkgever, het werk en de werkomgeving in de breedste zin. Informatie die daarin belangrijk is om op de website te presenteren kan onder andere bestaan uit:
- Vacatures
- Arbeidsvoorwaarden
- Doorgroeimogelijkheden
- Contactmogelijkheden
- Sollicitatieprocedure
- Informatie over de activiteiten van het bedrijf
- Informatie over organisatie-onderdelen, zoals afdelingen of lokaties
- Cultuur, sfeer
- Collega’s
- Evenementen
Welke informatie en onderdelen specifiek van belang zijn voor jouw bedrijf en doelgroepen dien je te bepalen alvorens helder te krijgen welke informatie en mogelijkheden je op welke manier wilt tonen.
Wat kost een werken-bij website?
De kosten voor een recruitmentsite zijn van veel factoren afhankelijk: de grootte van de website, de gewenste functionaliteiten en mogelijkheden, maatwerk of een SaaS-oplossing, onderhoud, beheer en doorontwikkeling.
De prijs voor het maken van een werken-bij website, de technische en functionele realisatie liggen tussen de 5.000 euro (eenvoudig, SaaS-oplossing) tot 200.000 euro (uitgebreid, maatwerk, inclusief concept, creatie, design). Een gemiddelde werken-bij site, voor een werkgever met zo’n 30 – 40 openstaande vacatures, kost naar schatting zo’n 40.000 euro.
Eisen en benodigdheden recruitmentsite
Ben je klaar om een goede werken-bij website te (laten) maken? Bepaal dan eerst wat je nodig hebt; wat je eisen, wensen en behoeften zijn.
Lees uitgebreid over alles wat een werken-bij website nodig heeft aan mogelijkheden: